Yoga

Yoga is voor iedereen!

Je hoeft niet lenig, slank of jong te zijn. Iedereen is geschikt voor yoga! Dat komt omdat iedereen het op zijn eigen niveau kan beoefenen. 

Het belangrijkste is, dat je yoga voor jezelf doet en niet voor een ander. Jij voelt tenslotte het beste wat jouw lichaam kan. Door het regelmatig beoefenen van yoga (met respect voor je eigen lichaam) verbeter je de flexibiliteit van je lichaam, heeft het een positief effect op je lichaamshouding, bouw je kracht op en maak je je bindweefsel en gewrichten soepeler. Ook wordt de natuurlijke ademhaling verbeterd en zorgt het voor meer ontspanning van lichaam en geest. De lessen bij 711 zijn toegankelijk voor iedereen, ongeacht je leeftijd of ervaring. Graag geef ik je tips en uitleg vanuit mijn eigen ervaringen.

Wat is yoga?
Het woord yoga is afkomstig uit het Sanskriet en betekent ‘samenbrengen’ of eenheid; oftewel verbinden. Het doel van yoga is om lichaam en geest in balans te brengen. Dit doe je door middel van het aannemen van verschillende houdingen, ademhaling- en ontspanningsoefeningen.

Yin en yang
Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van yin en yang, maar wat is het precies? Yin en yang zijn twee tegengestelden, maar ook complementaire waarden (ze vullen elkaar aan) die je overal om je heen tegenkomt dus ook bij yoga. Zoals bijvoorbeeld koud niet zonder warm kan en de dag niet zonder nacht.

Wat is yin yoga?
Yin yoga is een specifieke yogasoort waarbij het gaat om ontspanning, loslaten en overgave.

Yin yoga draait om (maan) energie; verkoelend, zuiverend en vrouwelijk van aard.
– Gericht op bindweefsel
– Statisch en langzaam
– Bandha’s zijn niet actief in deze houdingen
– Spieren zijn ontspannen
– Rustige (natuurlijke) ademhaling
– Een aantal minuten in de houding

Wat is yang yoga?
Yang yoga is niet zozeer één specifieke yogasoort maar een overkoepelend begrip voor de actievere, meer dynamische en flow yogavormen zoals onder andere:
Power yoga, Ashtanga yoga en Vinyasa yoga.

Yang yoga draait om (zonne) energie; verwarmend, activerend en mannelijk van aard.
– Gericht op spieren
– Ritmisch en dynamisch
– Bandha’s zijn wel actief in deze houdingen
– Spieren zijn actief
– Actieve ademhaling (Ujjayi ademhaling)
– Een aantal ademhalingen in de houding

Vinyasa (flow)
Een wat meer actievere vorm van yoga is vinyasa yoga. Bij vinyasa yoga rijg je de houdingen aan elkaar door middel van een ‘vinyasa’, zodat er een flow ontstaat. Je beweegt op het ritme van je ademhaling, met als voordeel dat je bewuster bezig bent met hoe jouw lichaam voelt. Ook zorgen de vinyasa’s ervoor dat de voorgaande houding neutraliseert en je even de spanning loslaat.